Bu bağlamda bu çalışma okul yöneticisinin teknolojik liderliğini sadece model olma değil; aynı zamanda yetki ve sorumluğu dağıtma, teknoloji vizyonu, maceracı öğrenme, okul teknoloji bütçesi, çevre desteği ve teknoloji politikaları gibi teknolojik liderliğin çeşitli boyutlarından bakarak ve öğrencilerin sosyo-ekonomik düzeyleri, okul teknoloji altı yapısı ile okul teknoloji çıktıları üzerindeki etkisini karşılaştırarak mevcut durumu ortaya koymayı hedeflemektedir.
1.1. İLGİLİ LİTERATÜRÜN İNCELENMESİ
Araştırma konusu, alan yazında yer alan ve daha önce yapılan akademik araştırmalarda yer alan Tez, Makale, İnternet siteleri gibi kaynaklar üzerine inşa edilmiştir.
1.1.1.Teknoloji ve Liderlik ile İlgili Kavramlar
Liderlik kavramı, insanları tarafından yıllardır incelenen ve tarihin her döneminde dikkat çeken bir kavram olmuştur. Tarihi sürece baktığımızda her dönemde konuma, ortam koşullarına ve zamana göre farklı türde liderlerin ortaya çıktığı söylenebilir.
20. yy da Teknolojinin insan hayatına girmesi ve ardından eğitim yönetimde kullanılması, okul yöneticileri açısından Teknoloji Liderliğini zorunlu kılmıştır.
1.1.1.1.Yöneticilik ve Yönetim Kavramı
İletişim ve bilgi işlem merkezi alt yapısını da içerecek şekilde çalışanın ve organizasyonun tüm enformasyonunu derleyen, işleyen, çoğaltan ve dağıtan platformdur (Barutçugil, 2002,s.80).
1.1.1.2.Liderlik Kavramı
Bundel(1930) liderliği, insanları ikna ederek onlara istediklerini yaptırabilme sanatı olarak tanımlamıştır(Erçetin,1998: 6). Bass(1985) ise liderliği; grup etkinliklerini, grup hedeflerine ulaşma doğrultusunda etkileme süreci olarak tarif etmektedir (Akt. Çelik,2005,s.187). Lider, değişim ortamı içinde tehlikeden çok fırsatların yattığını görebilen ve buna yanındakileri ikna edebilen kişidir (Özden,2000:128). Koçel(1989)’e göre ise liderlik, belirli şartlar altında belirli kişisel ve grup amaçlarını gerçekleştirmek üzere bir kimsenin başkalarının faaliyetlerini etkilemesi ve yönlendirmesi sürecidir (Akt. Bul,2007,s.53).
Liderliğin iyi anlaşılabilmesi için öncelikle liderin güç kaynakları iyi analiz edilmelidir. Liderin beş farklı güç kaynağı vardır. Bunlar yasal güç(yetkiye dayalı güç),ödül gücü(ödüllerden yararlanarak astların yeteneklerini değerlendirmeyle ilgili
güç),zorlayıcı güç(liderin astlarını kontrol etme ve cezalandırma gücü),uzmanlık gücü(liderin eğitim ve deneyim durumuna bağlı güç),karizmatik güç(liderin izleyenler açısından çekiciliğini ve saygınlığını ifade eden güç) olarak sıralanır (Çelik,2003,s.4,5).
1.1.1.3.Teknoloji Kavramı
Teknoloji; araştırma, geliştirme, üretim, pazarlama, satış ve satış sonrası hizmeti kapsayan bir sanayi sürecinin, etkin ve verimli bir biçimde gerçekleştirilmesi için kullanılabilecek bilgi ve becerilerin tümüdür (Şenel & Gençoğlu, 2003).
Teknoloji, insanoğluna birçok alanda olduğu gibi eğitim alanında da kolaylıklar getirmiştir. Eğitimdeki rolü tartışılmaz bir konuma gelen teknoloji, donanımsal ve kuramsal boyutuyla eğitimin bütün yönlerini etkilemektedir (İşman, Baytekin, Balkan, Horzum ve Kıyıcı, 2002, Akt. Yeşilyurt, S. & Gül, Ş. 2007).
1.1.1.4.Eğitim Kavramı
Eğitim, her felsefî sisteme ve psikolojik yaklaşıma göre değişik şekillerde tanımlanmıştır. Bu tanımların pek çoğu, eğitime bir amaç yüklemiştir. İdealistler, eğitimi Tanrıya ulaştırma süreci için yapılan etkinlikler; Realistler, insanı toplumun başat değerlerine göre yetiştirme süreci; Marxistler, çelişkiyi en aza indirip üretimde bulundurma süreci; Pragmatistler ise, yaşantılar yoluyla kişide istendik davranış değişikliği oluşturma süreci; Varoluşçular ise insanı sınır durumuna getirme süreci olarak ele almışlardır ( Sönmez 1993, s.77-138; Sönmez, 1999, s.27
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder