Eğitim teknolojisi, iletişim araçlarının eğitimin etkinliğinin artırmak için kullanılması demek değildir. Teknoloji en yalın anlamıyla kuramsal bilgilerin ve bilimsel yasaların uygulamaya dönüştürülmesi işidir. Araç, model ve teknik sistem olarak yaşantımızı kolaylaştıran her unsur bilimsel bir bulgunun uygulamaya dönüştürülmüş şeklidir (Fidan, 1996, s.181).
Eğitim teknolojisi, öğrenme sürecinde her öğrencinin bireysel nitelikleri göz önünde bulundurularak öğretmenin doğrudan karışmasına gerek kalmadan, öğrencinin kendi kendine öğrenmesine olanak veren bir öğrenme sürecidir(Hızal, 1984;Uşun, 2004, s.3).
.Bilgi Teknolojisi
Bilgi teknolojisi özellikle 1950'lerden sonra olağanüstü hızlı bir gelişme gösterdi. Bu gelişmeler kültürel, ekonomik, iş hayatı ve insan ilişkilerini de kapsayan büyük bir alanda köklü bir dönüşüme uğratmaktadır. Öyle ki dönüşümün derinliğine bakarak tarım ve sanayi devrimi ile kıyaslanacak ölçüde olduğunu ifade etmek üzere bu gelişmeleri enformasyon devrimi diye nitelendirilmektedir.
Bilgi teknolojisi verilerin kaydedilmesi saklanması, belirli bir işlem sürecinden geçirmek suretiyle bilgiler üretilmesi, üretilen bu bilgilere erişilmesi, saklanması ve nakledilmesi gibi işlemlerin etkili ve verimli yapılmasına olanak tanıyan teknolojilere verilen isimdir (Bensghir, s.39, 1996; www.ef.sakarya.edu ).
.Bilgisayar Destekli Eğitim
Bilgisayar destekli öğretimde (BDÖ) teknolojiye ayak uydurmak, günümüz standartlarını yakalayabilmek için çağımızda en etkili iletişim ve bireysel öğretim aracı olarak nitelendirilen bilgisayarlar kullanılmaktadır. Bilgisayar destekli öğretimde bilgisayar, öğretim sürecine seçenek olarak değil, sistemi tamamlayıcı, sistemi güçlendirici bir öğe olarak girmektedir (Namlu, 1999).
Portfolyo ve e- Portfolyo
Portfolyo, öğrencinin öğrenme sürecinin bir kaydıdır. Bu süreçte öğrenci ne öğrendiği, nasıl öğrendiği, nasıl düşündüğü, soru sorduğu, analiz ettiği, sentezlediği, ürettiği, yarattığı ve sosyalleşerek bunu diğerleri ile nasıl paylaştığı incelenmektedir.
Genellikle eğitimde portfolyo kullanmanın amaçları için iki sebep sunulmaktadır. Birincisi geleneksel ölçme sistemlerinin tatminsizliğidir. Bu sebep geleneksel ölçme sistemlerinin veya test sonuçlarının öğrenciye, ailesine ve öğretmene; öğrencinin öğrendikleri hakkında hiçbir bilgi vermemesindendir. İkinci sebep portfolyoların çok işlevsel bir tabiatı ansıtmalarıdır. Bunların ilki portfolyolar işlem seçiminde öğrenci taleplerini dâhil eder.(Doğan, 2001).
Geleneksel değerlendirme ile portfolyo değerlendirme arasında belirgin farklılıklar vardır. Bu farlılıklar aşağıdaki Tablo 1’de gösterilmiştir (İlci, 2002).
GELENEKSEL
|
PORTFOLYO
|
Öğrencinin yeteneğini tek bir zamanda ölçer.
|
Öğrencinin yeteneğini her zaman ölçer.
|
Öğrenci ölçütlerden habersizdir, öğretmen değerlendirmeyi yalnız yapar.
|
Değerlendirme öğretmen ve öğrenci tarafından yapılır. Öğrenci kriterlerden haberdardır
|
Öğrencilere bir derece tayin eder.
|
Öğrencinin kendi değerlendirmesini içerir.
|
Öğrencinin dil yeteneğinin rantını yakalamaz.
|
Dil öğrenme performansını çoğu yönüyle yakalar
|
Öğrenciye sorumluluk verilmez
|
Öğrenci nasıl sorumluluk alacağını öğrenir.
|
Tablo 1. Geleneksel ile portfolyo değerlendirme arasındaki farklar
Teknoloji alanındaki gelişmeler ve internet, ölçme-değerlendirme konusunda yeni seçenekler sunmuş, ürün dosyalarının elektronik ortamlarda oluşturulmasına ve sunulmasına imkân sağlamıştır. Bütün bu gelişmeler e-portfolyo uygulamasını ortaya çıkarmıştır. Öğrenciler tarafından oluşturulan özgün ürünlerin, elektronik ortamda dijital olarak bir araya getirilerek, kaydedilip saklanması “Elektronik Ürün Dosyası” (E-Portfolyo) olarak adlandırılmaktadır. Diğer bir ifade ile e-portfolyo, bireysel ürünlerin web tabanlı koleksiyonudur (Gülbahar, 2006).
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder