Yeni bin yılda bilgi ve iletişim teknolojilerinde yaşanan devrim niteliğindeki gelişmeler, okul yöneticilerini farklı özelliklere sahip olmaya zorlamaktadır. Okul yöneticilerinin ortaya koyacakları yenilikçi çözümler bu surecin sağlıklı bir şekilde geçirilmesine katkı sağlayacaktır.
İnternet’in geliştiriliş amacı hiç şüphesiz eğitim açısından kullanımı değil, ABD Savunma Bakanlığının herhangi bir savaş durumunda hiç kopmayacak bir ağ düşüncesiydi. Bu amaca rağmen günümüzde İnternetten en fazla yarar sağlayan alan belki de eğitimdir. Eğitim internet aracılığı ile farklı ve etkili şekilde sunulabilmektedir. İnternet’in eğitimde kullanılmaya başlanması ile yeni birçok kavram ortaya çıkmıştır: Bunlardan biri de e-eğitimdir. Kısaca e-eğitim internetin öğrenme – öğretme faaliyetlerinde bir araç olarak kullanılmasıdır. E (Gülbahar, Y. 2005: 2; Akt. Akçakaya & Tanrısever).
Teknoloji Entegrasyonu
Kozloski’ye göre (2006:1) teknoloji entegrasyonu, ideal öğrenme çevresi içerisinde anahtar bir bilesen olarak, öğrencilerin öğrenmeleri ve performanslarının değerlendirilmesine iliksin en iyi uygulamadır. Ancak teknolojiyi okula entegre ederken belirli bir program dahilinde hareket edilmesi gerekmektedir. Bu bağlamda Holland ve Moore-Steward (2000), yöneticilerin karar verme surecinde kendilerine rehberlik etmesi için yeterli derecede teknoloji bilgisine sahip olmaları ve planlamanın gücünü anlayarak okulun hedeflerini desteklemek için bir teknoloji planına ihtiyaç duymaları gerektiğini belirtmiştir (Scott, 2005:39). Bilgisayar teknolojisinin entegrasyonunda liderlik bir anahtardır (Weber, 2006:1)
E-Okul Uygulaması ve Teknoloji Liderliğine Etkileri
15 milyon öğrencisi, 650 000 öğretmeni olan Millî Eğitim Bakanlığı da uyguladığı politikaların bilişim ayağında Microsoft işbirliğiyle yararlı projelere imza atmıştır. Bu projelerden en önemlisi 2005 yılında hayata geçirilen e-Okul projesidir. 2005 yılında kurgusu yapılıp İlgili Bakanlık Makamı onayı uyarınca çalışmalarına başlanılan e-Okul Projesi; öğrenci kayıtlarının internet ortamından alınması; velilere çocuklarıyla ilgili devam devamsızlık, karne notları gibi verileri izleme olanağı sunarken, okullarımıza da is ve işlemlerini bürokrasiden uzak halde daha hızlı yerine getirme imkânları sağlamıştır.
Öğretmenlerimiz ve yöneticilerimiz bu sistem sayesinde; Talebelerin yazılı sonuçlarını yayınlayabilecek, Talebeler için ders notları yayınlayabilecek, Derslere hazırlayıcı test soruları derleyebilecek, Öğrencilere anket vb. hazırlayabilecek Ve bu değerleri listeleyebileceklerdir (MEB, 2007).
Teknoloji Okur Yazarlığı
Eğitimde teknoloji ürünlerinin örgün eğitim kurumlarında öğrencilerin başarılarını arttırmak, yaygın eğitimde ise çalışmaların iş verimini yükseltmek üzere kullanılması, günümüzde giderek yaygınlaşmaktadır. Bu araçlar gerek örgün eğitimde gerek yaygın eğitimde öğretmeyi ve öğrenmeyi kolaylaştırıcı bir işlev görmektedir. Eğitimde teknolojiyi kullanmayı düşünen yöneticiler ilk olarak teknoloji okuryazarlığı konusunda kendilerini ve yönetim kadrolarını eğitmelidirler. Unutulmamalıdır ki Teknoloji Okuryazarlığı eksik olan yöneticiler ve okullar başarışı okullar seviyesine çok geç ulaşırlar.
Eğitimde kullanılan eğitim teknolojileri geleneksel eğitim sisteminin duvarlarını aşmaktadır. Bilgi teknolojisi kaynakları kullanımı öğrenciye, öğretmene, programlar ve eğitim araçları açısından ve mekân sınırlamasının ortadan kaldırması açısından önemli yararlar sağlamaktadır.
1.1.4.4.Bilgi Yönetiminin Tanımı ve İçeriği
Malhotra 1997’de Bilgi Yönetiminin artarak beliren sürekliliği olmayan çevre değişiminde, organizasyonun yüzleştiği adaptasyon, hayatta kalabilme ve uzmanlık gibi kritik konularda gerekli donanımı sağladığını söylemiştir. Bilgi yönetimi bilişim teknolojilerinin sağladığı veri ve bilgi işleme kapasitesiyle insanın sahip olduğu yaratıcılık ve yenilik kapasitesinin sinerjik bir kombinasyonudur (Akt. KarakaĢ&Yaralı, 2007,s.550 ).
Yine Celep’in Taylor’dan aktardığına göre ise: Güçlü çevresel güçler yirmi birinci yüzyıldaki yöneticinin dünyasını biçimlendiriyor. Bu güçler örgütsel süreçte ve insan kaynağı stratejisinde temelden bir değişim gerektirmesi ve bu değişim sürecinin kendisi bilgi yönetimidir. Bilgi yönetilmesi gereken bir süreçtir (Yaşbay, 2007: 7).
Teknoloji ile Bilgi Yönetim Süreci
Bilgi yönetimi süreci, birçok yazara göre, bilginin elde edilmesi, depolanması, yorumlanması ve uygulanması basamaklarından oluşan bir sistem olarak ele alınmaktadır. Bu süreçte hiç şüphesiz teknolojinim rolü büyüktür.
Bilginin elde edilmesi, paylaşılması, kullanılması ve depolanması, bilgi yönetiminin bileşenleridir. Bilgi yönetimi bileşenleri aşağıda belirtilen şekle benzer nitelikte bir döngü biçimindedir. Bu bileşenlerde yöneticinin başarı derecesi onun yeterliliğinin de derecesidir (Çınar, 2002: 24).
Bilgi Yönetimi Araçları
İyi bir bilgi yönetimi uygulamasında bilgi yönetimi araçlarının tümünden faydalanılmaya çalışılır. Bazı bilgi yönetimi araçları şunlardır (Volkan, 2005: 22):
- Portallar: Portal internet, intranet ve ekstranet gibi bilgiye erişimi sağlayan sistemlerdir.
- Enformasyon Saklama (retrieval) Motorları: Portallar, enformasyon saklama motorları ile birlikte faydalı olur. E-posta arşivleri, yazılı referans olan kaynaklar, çevrimiçi kaynaklar, CD-ROM ve internet veritabanlarında arama yapılabilmektedir. Arama, yazar, konu veya tarih gibi parametrelere göre yapılabilmelidir.
- Belge Yönetim Sistemleri: Bilgi belgelerin içinde yapılandırılmıştır. Belge yönetim sistemlerinde tam metin ve metinlerin yayımlanması yer almaktadır.
- Bilgi haritaları: Bilgi haritaları bilgi saydamlığını, kimin hangi bilgiyi taşıdığını, hangi bilginin nerede nasıl kayıtlı olduğunu, örgütün başarısı için kritik nitelikteki bilgi mevcutlarını ve örgütteki bilgi boşluklarını gösterir.
- Sarı Sayfalar: Sarı sayfalarda çalışanların uzmanlık alanları, becerileri hakkında bilgiler ve çalıştıkları konularla ilgili bilgiler yer almaktadır. Sarı sayfaların amacı örgütte kimin gerekli ve yeterli bilgiye sahip olduğunu bulabilmektir. Sarı sayfalar, bilgi haritasının bir alt türü olarak düşünülebilir.
- Grup yazılımları (groupware): Grup yazılımları bilginin gereksinimi olanlara, çalışanların çeşitli olgu ve sorunlarla ilgili olarak soru, yorum ve önerilerini yazdıkları elektronik ilan tahtası (bulletin board), bilgi notu ya da elektronik posta yoluyla aktarmalarını sağlayan, örgüt içi ağ üzerinde bulunan yazılımlardır. ICQ, MSN, Yahoo Messenger, Microsoft Net Meeting, görüntülü konuşma bu tür grup yazılımlarından en yaygın kullanılan örneklerdir.
- Öğrenilen dersler: Öğrenilen dersler, örgütte gerçekleştirilen proje, is süreçleri gibi deneyimlerin, gelecekte gerçekleştirilebilecek benzer çalışmalar için sistematik olarak bir araya getirilmesi ile oluşturulmaktadır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder